سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس چهل روز برای خدا اخلاص ورزد، حلال خورد و روزش را روزه بدارد و شبش را به عبادت بایستد، خداوند چشمه های حکمت را از دلش بر زبانش جاریکند . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 89 دی 8 , ساعت 1:27 عصر

باسمه تعا لی

موضوع : ازدواج موقت

استاد حمید اکبری

ـــــــــــــ

یکی از نعمتهای الهی ، شهوت وغریزه جنسی است و هر انسانی در زمان خاص ، نیاز به جنس مخالف دارد که البته اگر این نیاز صحیح پاسخ داده نشود آثاری از جمله بیماریهای جسمی وروانی متوجه او خواهد شد .

به علت فراوانی  افراد و  انواع  نیازمند این  موضوع ، لازم  است این مهم   هر کدام به طور جدا گانه تحلیل و

بررسی شود چرا که انواع افراد نیازمند این مسأ له به این صورت است :

ازدواج موقت ( شرعی) :  

    *  مرد ×  مجرد   : 1- عزب است(1)    2- زن او مرده یا طلاق گرفته است(2)

            × متأ هل (3)

   *   زن :    1-  مجرد (باکره ) (4)   2- مطلقه (5)   3-  بیوه (6) 

  • 1- ازدواج موقت مرد ( عزب) : شارع مقدّ س ،خالق انسان ، آ گاه به تمام مصالح ومفاسد انسان است بنابر این خداوند علیم وحکیم ،قوانین واحکامی را برای او قرار داده است که علا وه بر رشد و کمال او نیازهای او نیز بر آورده شود احکام همچون دارو ها ئی هستند برای پیشگیری یا درمان درد های گو نا گون جسمی وروحی انسان و ازدواج موقت نیز یکی از دارو هاست پس ازدواج موقت ثبو تاً و اثبا تاً در مقام نظر وعمل لازم و واجب است ونفی و انکار آن

( ازدواج موقت ) موجب پیشرفت بیماری( به علت عدم مصرف به جا وبه موقع دارو) خواهد شد که البته مفاسد آن دامن فرد واجتماع را خواهد گرفت .

اما اگر فرد بدون ابتلا ء به درد، دارو مصرف کند ویا بر فرض وجود درد داروی مناسب با آن را مصرف نکند به احتمال قوی ، عوارضی متوجه او خواهد شد که در بعضی از مصادیق وموارد بسیار خطر ناک ولا علاج است .

ازدواج موقت داروی قطعی ولازم بسان مورفین است که هیچ پزشکی برای تسکین درد بیمار ابتداءً تجویز نمی کند، طبیب حکیم پس از تجویز انواع داروهای ضدّ درد ( مثل قرص ، آمپول ، شیاف ) به مقدار ضرورت مورفین را تجویز می نماید.

مرد مجرد عزب که تا کنون جنس مخالف را تجربه نکرده است ، اقدام بدون ضرورت، آ ثار منفی ذیل را در پی خواهد داشت.

  • 1- تجربه جنسی آسان باعث تأ خیر ازدواج دائم ودر بعضی موارد تن به ازدواج دائم ندادن تا آخر عمر

( فی التأ خیر آفاتٌ )                                  

  • 2- در صورت ازدواج دا ئم ، چه بسا مدیر بایسته ای نخواهد بود، او به علّت داشتن تجربه جنسی سابق، در موارد اختلا ف سلیقه ( مخصوصاً با سختیهایی که ازدواج د ائم نسبت به ازدواج موقت وجود دارد ) نمی تواند مدیریت صحیح را اعمال نماید.
  • 3- امکان ابتلاء به بیماریهای جنسی و جسمی به خاطر تماس با افراد گو نا گون وبا هویت نا مشخص ( هر چند با استفاده از وسایل خاص ) .
  • 4- احتمال حالت زنبارگی به خاطر تنوّ ع که خود یک بیماری روانی است وباعث فساد عقیده وسستی در عمل وتکلیف می شود .
  • 5- مشاجره واختلاف با همسر دائم به خاطر مقایسه ومحبت وذهنیتی که نسبت به زن موقت داشته است.

 

  • 2- مرد مجرد ی که زن او مرده یا طلا ق گرفته :

ازدواج موقت چنین فردی با مورد قبل ( مجرد عزب ) کمی متفاوت است چرا که او تجربه جنسی را با زن دائم داشته، که اکنون به خاطر شرائط پیش آمده مجرد است ، البته تمام سخنان مورد قبل متوجه چنین فردی نیز هست امّا با حساسیت کمتری ، او نیز باید هر چه سریعتر مقدمات وشرائط ازدواج دائم را فراهم نماید مخصوصاً اگر اگر دارای فرزندی از همسر سابق دارد .

  • 3-مرد متأ هل :

ازدواج موقت مرد متأ هل ( غیر از موارد استثناء که ذکر خواهد شد) اگر چنانچه به حقوق زن دائم آسیب نخورد چه بسا از حیث شرعی اشکال نداشته باشد اما شاید یک خیانت اخلا قی محسوب بشود، اگر مردی که تمامی شرائط لذت تجربه جنسی از طریق زن دائم برای او فراهم است نمی بایست به صرف شهوت رانی دست به این کار بزند .

* مصادیق ضرورت ازدواج موقت مرد متأهل :

  • 1- همسر دائم به علل گونا گون ( مانند مسافرت، تجارت و....) در دسترس نیست
  • 2- زن ، مدت طولا نی مریض است وتوانایی وبهر ه مندی جنسی ندارد .
  • 3- زن ضعیف و توانائی لازم را ندارد.
  • 4- زن ناشزه است وتمکین لازم را ندارد .

مرد متأ هل با اکتفا به حدّ ضرورت ، بسیار دقت کند که هیچگونه خبر وقرینهای دالّ بر ازدواج موقت خود به جا نگذارد چرا که :

الف : کانون گرم خانواده به هم می خورد وحسّ بی اعتمادی به شوهر ومشکوک برای هر چیزی ( دیر آمدن مرد ، زنگ زدن ، عطر زدن و ....) میشود .

ب: ممکن است زن دائم در اثر بی تقوائی ، به فساد جنسی کشیده شود .

ج: عدم تکرار لذت تجربه جنسی ، آن چنان که در گذشته بود ، چرا که زن دائم ذهنیت منفی دارد و فقط برای رفع تکلیف ، حا ضر به نزدیکی می شود

* آ ثار منفی ازدواج موقت مرد متأ هل بدون ضرورت :  

  • 1- کاهش لذت جنسی با زن دائم ودر نتیجه عدم توانایی ارضاء همسر ونرساندن زن به ارگاسم، که علا وه بر بروز اختلا لات روانی وعصبی باعث مشاجرات خواهد شد.
  • 2- بد اخلا قی مرد به همسر دائم به علت تجربه محبّت کاذب ویا ناقص وگذرا از زن موقت در مقایسه با عطوفت ورفتار عادی همسر دائم .
  • 3- احتمال فساد اخلا قی وجنسی همسر به علت سوء مدیریت جنسی شوهر

4و5 مورد سوم وچهارم صفحه 2 مقاله

*تذکر وتوصیه به زنان متأ هل :

با نگاه روانشناسانه می توان گفت اگر چنانچه زن با اخلا ق و رفتار منا سب درست به وظیفه خود عمل نماید وبا محبّتی آنچنان دل شوهر را برباید چنانکه هیچ رقیبی نتواند به راحتی او را متزلزل کند، به ندرت اتفاق می افتد که مرد بدون ضرورت و حتی ضرورت تن به ازدواج موقت یا دائم بدهد چرا که تو ، او را دلباخته خود کردهای.

ازدواج موقت زن مجرد ( باکره ) :

قطعاً‌ چنین ازدواجی از حیث شرعی جایز وبلکه در هنگام ضرورت واجب است . اما به خاطر وجود آفات وآثار منفی در این ازدواج ( حد اقل در اکثر موارد ) شارع مقدّس اجازه ولی را واجب می داند ( شاید به خاطر برخورد احساسی وعدم تدبیر صحیح دختر ) چرا که :

  • 1- همسر در ازدواج موقت حق خرجی ندارد هر چند بار دار شود .
  • 2- از شوهر ارث نمی برد .
  • 3- حقّ واجب همخوابی ندارد .

با توجه به موارد فوق ،  هیچ  عقل سلیمی حاضر به چنین  ازدواجی  به  خاطر  هوسبازی و  شهوترانی  گذرا

نمی شود مگر درموارد ضرورت شدید با آنکه زن می تواند درازدواج موقت شرط کندکه  شوهر با او  نز دیکی نکند  وتنها لذتهای دیگر ببرد اما ترویج چنین ازدواجی ا ثار منفی ذیل را ( بر فرض غیر ضرورت ) به دنبال ذارد :

  • 1- سیل گرایش به هوسبازی وشهوترانی در جامعه
  • 2- کاهش وافت تحصیل وتولید علم
  • 3- فساد اخلا قی وجنسی افراد
  • 4- تأ خیر در ازدواج دائم
  • 5- بی اعتمادی در انتخاب همسر ( چرا که طرفین به هنگام ازدواج دائم به هیچکس اعتماد ندارد با این باور که چگونه کسی که با دیگران رابطه داشته همسر خوبی بتواند باشد) .
  • 6- شانس کمتر برای ازدواج دائم در مورد دخترانی که خود را خواسته یا نخواسته از دست داده اند .
  • 7- بالا رفتن آمار زنان بی شوهر در جامعه که زمینه ساز بیکاری ، فقر ونهایتاً ازدیاد مفاسد اجتماعی از قبیل دزدی ، روسپی گری و.... برای تأ مین معاش
  • 8- ارتکاب حرام به خاطر نگه نداشتن عدّه ( بر فرض نز دیکی ) به خاطر تأ مین نیاز ( اقتصادی ، روانی (

5و6 زن مطلقه وزن بیوه ( شوهر مرده) :

به خاطر شرائط تقریبا ً یکسان دو گروه مذکور هر دو با هم بر رسی می شوند ، این دو گروه به دلیل تأ مین اقتصادی ( که زن مطلقه با استفاده از قهر وزن شوهر از دست داده با استفاده از مهر و ارث ) دارای شرائط ویژه وبهتری نسبت به دختر دوشیزه هستند ، اما فقط نیاز انسان ، مادی نیست انسان علاوه بر نیاز جنسی برای تکامل خود نیاز به سکینه و آرامش روانی و فکری دارد بنابر این برای تأ مین این دو ( نیاز جنسی و آرامش روانی ) باید ازدواج کند اما غالباً این دو گروه ( مطلقه و بیوه ) به خاطر دلا ئلی ( از جمله فرهنگ جامعه ) شانس بسیار کمی را  برای ازدواج دائم دارند که البته با تدبیر عالمانه می توانند موقعیتهای مناسب برای ازدواج موقت که به آنها پیشنهاد می شود را بپذیرند و مخالفین ( از جمله والدین، فرزندان واطرا فیان ) را با بحث و نظر راضی نمایند ویا در نهایت مخفیانه ( همراه با مشورت یا نظارت شخصی امین و آگاه ) این کار را انجام دهند .

توصیه به اطرا فیان مخالف آنکه گناه زشت است نه مطالبه حق، باید پیرو فکر واندیشه درست باشیم نه فرهنگ و رسم غلط ، با حمایت شما علاوه بر احقاق حق از مفاسد فردی واجتماعی جلو گیری کرده اید ، تبر را بردارید وبتها را بشکنید .

چند پیشنهاد به این دو گروه ( مطلقه وبیوه ) :

  • 1- در خواست ( مستقیم یا غیر مستقیم ) جوان متعهد و آبرو مند را که برای ضرورت به شما مراجعه کرد قبول کنید واین جهاد وثواب بزرگی در راه خداست .
  • 2- بسیار مناسب است برای اطلا ع افراد مورد نیاز ( ضروری ) به شما ، آمادگی وپذیرش خودتان را نسبت به ازدواج ( دائم یا موقت ) ، به افرادمورد اعتماد ( مانند روحانی متعهد واساتید موثق ) اعلان کنید ، تا آنها هم در صورت تشخیص ضرورت و رعایت تناسب زوجین وسیله این دو وصلت باشند .

ویژ گیهای پیشنهاد دوم :

  • 1- تسریع در امر ازدواج طرفین ( مرد و زن ) وکاهش فساد وگناه
  • 2- داشتن اعتماد وطمأ نینه برای زوجین
  • 3- اکتفا به ضرورت برای جلو گیری از هوس بازی و شهوترانی
  • 4- جلو گیری از فساد جنسی و روسپی گری در جامعه
  • 5- زمینه ساز ایجاد فرهنگ اصیل اسلام برای اجرای احکام الهی بدون دغدغه

نتیجه :

با ارز یابی مبا حث گذشته این چنین بدست می آید که نظر اسلام را جع به ازدواج موقت مثبت است اما

تأ کید وتشویق اسلام نسبت به ازدواج دائم است و ازدواج موقت به حدّ ضرورت اکتفا شود واین ضرورت به طور شفاف از مسأ له زیر بدست می آید که :

  • 1- همسر در ازدواج موقت حق خرجی ( نفقه ) ندارد هر چند باردار شود .
  • 2- از شوهر ارث نمی برد .
  • 3- حق واجب هم خوابی ندارد .
  • 4- عدّه او دو طُهر است بر خلاف زن دائم که 3 طُهر است ( به خاطر حفظ حریم زوجیت .

نکات پایانی :

  • 1- تشخیص ضرورت به عهده عقل سلیم خود فرد ویا با مراجعه به مشاور آگاه
  • 2- در بعضی موارد با رعایت تقوی وایجاد نکردن شرایط تحریک شهوت موضوع ضرورت محقق نخواهد .

( کتاب مشکلات جنسی جوانان - آیت الله مکارم و جزوه : راهکارهای پیشگیری ودرمان استمناء در پسران و  استشهاء در دختران از نگارنده حقیر ، می تواند در این موضوع مفید باشد ).

لله الحمد



لیست کل یادداشت های این وبلاگ